زگیل تناسلی زنانه، آنچه باید از صفر تا صد بدانید.


زگیل تناسلی زنانه یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در زنان است که توسط ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. ویروس HPV در زنان باعث سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان در زنان می شود. نوع دیگری از ویروس HPV باعث سرطان روده بزرگ در زنان می شود.

عفونت ناشی از ویروس HPV بسیار مسری است، بنابراین HPV در زنان به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی طبقه بندی می شود. زگیل تناسلی در زنان خطرناکتر از زگیل تناسلی در مردان است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد زگیل تناسلی زنانه، علائم، علل و درمان ویروس HPV زنان بیشتر بدانید. برای مشاهده هزینه درمان زگیل تناسلی به پزشک در کلینیک مراجعه کنید.

زگیل تناسلی زنانه چیست؟

زگیل تناسلی یا زگیل تناسلی یک بیماری شایع دستگاه تناسلی مقاربتی است که به صورت برجستگی های کوچک و گل کلم مانند اطراف یا روی اندام تناسلی ظاهر می شود. عامل این بیماری عفونی پوستی ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV زنانه (ویروس HPV) است که از طریق تماس مستقیم با پوست، واژن، مقعد یا رابطه جنسی فرد آلوده به ویروس به دیگران منتقل می شود. دهان

سرعت انتشار زگیل تناسلی زنانه بسیار زیاد است و معمولاً در اولین تماس جنسی بلافاصله در سراسر بدن پخش می شود. تغییر سبک زندگی و عادات جنسی در دنیای مدرن امروزی، سن این بیماری را به 12 سال کاهش داده و بر تعداد مبتلایان افزوده است. بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان، واکسن HPV یا واکسن گارداسیل است که از عفونت HPV در زنان و سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند.

علائم زگیل تناسلی زنانه

به گزارش «سلامت لاین»، ویروس HPV گاهی اوقات می تواند در زنان بدون علامت باشد و گاهی باعث ایجاد سرطان و زگیل تناسلی در زنان می شود. سوزش، خارش یا حساسیت در اطراف واژن از علائم شایع HPV در زنان است، اما این ویروس پاپیلومای انسانی زنانه علائم و نشانه‌های دیگری نیز دارد، از جمله:

ایجاد توده‌های گوشتی، برآمده و سخت در اطراف و در واژن و مقعد که گاهی شبیه گل کلم هستند.

هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار می گیرد می تواند به HPV آلوده شود. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی، لگن، کشاله ران و کیسه بیضه در مردان مستعد ابتلا به عفونت HPV هستند.

درد، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی

اگر زگیل تناسلی زنانه داخل واژن باشد، خونریزی پس از مقاربت یا علائم غیرعادی در واژن می تواند از علائم زگیل تناسلی زنانه باشد.

انسداد مجرای ادرار اگر اندام تناسلی در مجرای ادرار قرار گرفته باشد.

ایجاد کیست و کیست در اطراف دهان، زبان، لب ها و گلو در افرادی که با فرد مبتلا رابطه دهانی داشته اند.

وجود ترشحات و رطوبت در ناحیه اطراف برجستگی ها طبیعی نیست

اگر اندام تناسلی زنانه داخل واژن باشد، خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیرعادی واژن می تواند از علائم زگیل تناسلی زنانه باشد. برای درمان زگیل تناسلی به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی زنان برجستگی ها و برآمدگی هایی به رنگ گوشت یا صورتی هستند که روی واژن، دهانه رحم یا مقعد ظاهر می شوند. این زائده های گوشتی شباهت زیادی به گل کلم دارند. زگیل تناسلی زنان معمولاً بدون درد است، اما خونریزی و خارش دارد. مراقب باشید که جوش یا عفونت پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه نگیرید. برای اطلاع از ابتلا به HPV تناسلی، در صورت مشاهده علائم اولیه، حتماً با پزشک متخصص و متخصص زنان مشورت کنید و آزمایش بیماری های مقاربتی یا تست HPV انجام دهید.

برای تشخیص علائم زگیل تناسلی در زنان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم زگیل تناسلی زنان، ابتدا باید به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشکان بیماری های عفونی، اورولوژیست ها، متخصصین زنان و زایمان، و متخصصان بیماری های مقاربتی باید در لیست پزشکانی باشند که برای بررسی علائم HPV تناسلی در زنان باید به آنها مراجعه کنید. اگر بعد از رابطه جنسی خطرناک و محافظت نشده متوجه علائم خطرناکی در واژن یا مقعد شدید، حتما باید آزمایش HPV انجام دهید. همچنین می توانید در مشاوره تلفنی از متخصص زنان کمک بگیرید.

اگر علائم HPV دارید یا رابطه جنسی پرخطر دارید، حتماً برای بررسی این بیماری به متخصص زنان یا عفونی مراجعه کنید. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود با بهترین متخصص تماس بگیرید. علاوه بر سیستم نوبت دهی حضوری، امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان نیز وجود دارد.

علل زگیل تناسلی در زنان

HPV عامل اصلی زگیل تناسلی در زنان است. علت این بیماری در زنان که در افراد زیر 30 سال شایع است، انتقال ویروس HPV از راه های زیر است:

واژن

صندلی

رابطه جنسی دهانی

تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی آلوده به ویروس HPV

زایمان کند

به یاد داشته باشید که HPV تناسلی در زنان بلافاصله پس از آلوده شدن بدن به ویروس HPV ظاهر نمی شود و چندین ماه یا حتی سال ها طول می کشد تا بیماری ظاهر شود.

التهاب دستگاه تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی در زنان یک بیماری مقاربتی بسیار مسری است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود، نه لزوماً از طریق رابطه جنسی نفوذی. هر گونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به HPV می تواند باعث انتقال HPV در زنان شود. رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی دهانی و تماس پوستی با کاندوم های آلوده به HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در دختران مجردی شود که رابطه جنسی محافظت نشده با شریک زندگی دارند. عشق نامشخص است. ویروس HPV در زنان از طریق بغل کردن، دست دادن، حمام کردن یا استفاده از حمام مشترک منتقل نمی شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص زگیل تناسلی باید برای معاینه فیزیکی به متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص زنان با یک معاینه فیزیکی ساده و مشاهده زائده ها می تواند تشخیص دهد که آیا این توده ها HPV تناسلی هستند یا خیر. گاهی اوقات علائم HPV تناسلی در زنان در اندام تناسلی قابل مشاهده نیست و در قسمت های داخلی دستگاه تناسلی و مقعد، دهانه رحم یا داخل اندام تناسلی ظاهر می شود. در چنین مواردی متخصص زنان یا عفونی در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی احتمال ابتلا به ویروس HPV را می دهد و برای بیمار دو آزمایش اسمیر و آزمایش خون تجویز می کند تا وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص دهد.

تست پاپ اسمیر برای تشخیص زگیل تناسلی زنانه

زنان بالای 35 سال باید سالی یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند. پاپ اسمیر یک آزمایش زنانه است که سلول های دهانه رحم و واژن را برای معاینه و آزمایش می گیرد. علاوه بر تشخیص HPV، از تست پاپ برای تشخیص عفونت ها و سرطان های دستگاه تناسلی زنان نیز استفاده می شود. برای نمونه برداری، دهانه رحم با یک برس استریل کمی باز می شود و از سلول های دیواره رحم و دهانه رحم نمونه برداری می شود.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی

برخلاف تست پاپ اسمیر که توسط خانم ها برای تشخیص HPV در خانم ها انجام می شود، آزمایش خون یک آزمایش خون مناسب برای تشخیص بیماری های مقاربتی در خانم ها و آقایان است که بسیار دقیق نیز می باشد. ژنوتیپ و REAL TIME PCR دو روش رایج برای آزمایش سلول ها برای تشخیص بیماری هستند.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع اما قابل درمان با گزینه های درمانی مختلف است. اگر علائمی را مشاهده کردید و فکر می کنید که به ویروس HPV آلوده شده اید، آرام باشید و به یک پزشک عفونی یا چشم پزشک مراجعه کنید. اگر در مراحل اولیه امکان ملاقات حضوری ندارید یا از مراجعه به چشم پزشک خجالت می‌کشید، می‌توانید تلفنی با پزشک مشورت کنید. زنان نیز کمک می گیرند.

البته به یاد داشته باشید که زمان عامل مهمی در درمان زگیل تناسلی است و هر چه زودتر شروع کنید، درمان آسان‌تر خواهد بود. بنابراین برای درمان بیماری، ناراحتی را کنار بگذارید و پس از مشاهده علائم غیرعادی حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. بسته به اندازه زگیل و محل زگیل، درمان متفاوت خواهد بود. درمان های رایج برای HPV عبارتند از:

پماد برای کنترل و درمان بیماری ها

لیزر درمانی

سرما درمانی

سوزاندن زائده ها با کوتر الکتریکی

درمان خانگی

دارودرمانی

عمل جراحی

انتخاب پزشک متخصص و با تجربه نقش بسیار مهمی در درمان HPV دارد. بنابراین قبل از مراجعه به کلینیک یا پزشک همه جوانب را بررسی کنید و یک پزشک مجرب و متخصص را در یک مرکز مجهز انتخاب کنید. در حال حاضر، لیزر درمانی و کرایوتراپی بهترین روش های درمان HPV محسوب می شوند.

[ بازدید : 30 ]

[ يکشنبه 8 بهمن 1402 ] [ 9:40 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]