فشار چیست؟


مانومتر چیست؟ این سوال اغلب توسط افرادی مطرح می شود که نام این دستگاه را شنیده اند اما اطلاعاتی در مورد آن ندارند. ابزار، ابزار و تجهیزات زیادی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله مانومتر. استفاده از این ابزار در صنایع بسیار حائز اهمیت است و بدون دسترسی مشکلاتی به وجود می آید. به عبارت دیگر می توان این دستگاه را یکی از رایج ترین دستگاه های صنعتی مورد استفاده در پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی و ... دانست. اما در این زمینه انواع فشارها باید متناسب با روش ها مورد استفاده قرار گیرند تا قابلیت های آنها پاسخگوی نیازهای عملیاتی صنعت مورد نظر باشد که در قسمت های بعدی با آن آشنا می شویم.



مانومتر چیست؟

گیج فشار، مانومتر یا فشارسنج ابزار کوچکی است که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. اما با کمک این ابزار می توان میزان فشار دستگاه ها یا محیط های مختلف را بررسی و کنترل کرد. فشار سیستم های لوله کشی یا مخازن در صنایع مختلف یکی از اصلی ترین مواردی است که توسط فشارسنج ها بررسی می شود.

انواع فشار سنج بر اساس نحوه اندازه گیری فشار

انواع مختلفی از فشارسنج وجود دارد. هر یک از آنها روش متفاوتی برای اندازه گیری فشار دارند و هر کدام از آنها از تکنیک های مختلفی برای اندازه گیری میزان فشار استفاده می کنند. اما بر اساس اندازه گیری فشار می توان فشار متفاوتی را به شرح زیر در نظر گرفت.

گیج فشار لوله بوردون

مانومتر لوله بوردون یکی از رایج ترین فشارسنج ها می باشد و روش اندازه گیری فشار به این صورت است که لوله ای منحنی به نام بوردون ایجاد می کنند و زمانی که لوله در معرض فشار داخلی و خارجی قرار می گیرد آن را تغییر می دهند. اگر فشار از داخل وارد شود لوله از حالت خمیده خارج شده و کشیده می شود و همچنین در صورت برداشته شدن فشار از لوله به حالت اولیه باز می گردد. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ بروید.

وقتی این اتفاق می افتد انتهای لوله که با تغییرات فشار داخلی حرکت می کند و به شکل دست در می آید. حرکت می کند و سطح فشار را نمایش می دهد.فشار سنج لوله بوردون برای اندازه گیری فشار مثبت یا منفی استفاده می شود. بسیار حساس است و فشار را با دقت بالایی نشان می دهد.



اندازه دیافراگم

نوع دیگر گیج، گیج دیافراگمی است که از یک قطعه انعطاف پذیر برای اندازه گیری فشار موجود تشکیل شده است. به عبارت دیگر گیج فشار دیافراگمی دارای یک دیسک انعطاف پذیر است که ورودی مایع را از داخل گیج فشار جدا می کند و اندازه گیری فشار را بدون اصطکاک انجام می دهد. لازم به توضیح است که از این نوع مانومتر برای اندازه گیری فشار مایع گاز استفاده می شود. به عنوان مثال: گیج های دیافراگمی در سیستم های پنوماتیکی فشار ضعیف، پمپ های خلاء، دریچه های تنفسی و غیره استفاده می شوند. از این محصول در ساخت محصولاتی مانند شمع های ضد اوزون استفاده می شود.

از انواع گیج های اندازه گیری باید به گیج های دیفرانسیل فشار نیز اشاره کرد. کاربرد آن کمی متفاوت از سایر گیج های ذکر شده در بالا است. این نوع گیج فشار برای بررسی اختلاف فشار بین دو قسمت از سیستم استفاده می شود، بنابراین فشار را در دو نقطه ورودی بررسی و سپس نمایش می دهد. گیج های فشار دیفرانسیل به طور گسترده در سیستم های فیلتراسیونی که ناخالصی های گاز و مایع را جدا می کنند استفاده می شود.



فشار سنج روغن

گیج فشار روغن یکی از دیگر پلتفرم های شرکت هایی است که به عنوان یکی از بهترین پلتفرم ها برای کاربردها و سیستم های دارای لرزش زیاد شناخته می شود. این نوع اندازه گیری بسیار مهم است زیرا با خنثی کردن پالس و فشار بالا و حرکت دادن آنها می توانید فشار را در یک سیستم اندازه گیری کنید و به شما امکان می دهد فشار را اندازه گیری کنید و محاسبات را بدون تأثیر ارتعاش انجام دهید. کار کامل

فشار خشک

در مقایسه با گیج فشار روغن که اندازه گیری بسیار دقیق و دقیقی دارد، انواع دیگری از گیج ها وجود دارد که عبارتند از فشارسنج خشک که سطح داخلی گیج در اثر رطوبت آسیب می بیند و خوانش فشار با مشکل مواجه می شود. . نشان داده شده توسط این نوع مانومتر قابلیت اندازه گیری فشار مایع را دارد و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با وجود این مشکلاتی وجود دارد که استفاده از آن را دشوار می کند.

مانومتر دیجیتال

از انواع دیگر فشارسنج های صنعتی می توان به پاور سنج های دیجیتال اشاره کرد که انرژی الکتریکی مورد استفاده در دستگاه را دریافت کرده و به اعداد تبدیل می کنند. این نوع گیج فشار بسیار پیشرفته است و کاربرد بسیار مهمی در صنعت دارد زیرا دارای امکانات متنوعی است و استفاده از الکترونیک دیجیتال را آسان می کند. همچنین توجه به این نکته ضروری است که گیج های دیجیتال در مقایسه با سایر انواع الکترونیک هزینه بیشتری دارند.



انواع فشار سنج از نظر مصالح ساختمانی

علاوه بر بررسی های انجام شده در رابطه با اندازه گیری فشار، بررسی کیفیت اندازه گیری فشار بر اساس مصالح ساختمانی ضروری است. از آنجایی که فشار سنج ها با استفاده از مواد اولیه مختلفی تولید می شوند، رایج ترین آنها عبارتند از:

همه بازی کردند.

ترازوهای استیل از فولاد ساخته شده اند که مقاومت خوبی دارد و ظاهری استیل دارد که شرایط را مناسب می کند. لازم به ذکر است که گیج فشار سوزنی معمولا از تمام فولاد ساخته می شود.

فولاد برنجی

این نوع کالیبر از ترکیب فولاد و برنز استفاده می کند. گیج های فشار فولادی معمولا دارای بدنه فولادی و پایه برنجی هستند. ترازوهای خشک معمولاً از فولاد برنجی ساخته می شوند.

آلومینیوم

در ساخت گیج های فشار نیز از فلز آلومینیوم استفاده می شود و گیج های آلومینیومی از نوع دستی هستند که در بالا ذکر شد. هنگامی که عقربه ها و صفحه فشارسنج از آلومینیوم ساخته شده باشد، به آن فشارسنج آلومینیومی می گویند.

دانه

برخی از گیج های دستی به گیج های برنجی معروف هستند که از فلزی رسانا به نام برنج ساخته شده اند. از این نوع دستگاه های اندازه گیری معمولاً برای اندازه گیری مایعات و گازهای غیر خورنده استفاده می شود.



اخرین حرف

گروه بازرگانی ابزار اندازه گیری آریا با 20 سال سابقه در زمینه واردات یا فروش تجهیزات صنعتی شرایطی را فراهم کرده است که از طریق آن می توان به انواع گیج های فشار ذکر شده در این مقاله دسترسی و خرید آنلاین کرد. در این راستا می توانید از طریق سایت رسمی این کسب و کار به این آدرس: co-asa.com اقدام نمایید.


ادامه پست:https://www.asianews.ir/fa/newsagency/14407/%DA%AF%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1

[ بازدید : 134 ]

[ شنبه 9 ارديبهشت 1402 ] [ 13:52 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]