از موسیقی رپ چه می دانید؟


رپ نوعی موسیقی خیابانی است که در دهه 1960 توسط سیاهپوستان آمریکایی از محله‌های حاشیه‌نشین و اغلب فقیر نشأت گرفت. این سبک موسیقی نوعی سلاح در مبارزه با تبعیض نژادی رایج در آن زمان بود. در این بخش از ساعد نیوز به ارائه موسیقی رپ می پردازیم. با موزیک باران همراه باشید.


موسیقی رپ مخفف «شعر ریتمیک آمریکایی» است و همانطور که از نامش پیداست، این سبک موسیقی تقریبا کلامی است که با ریتم تند اجرا می شود و در متن این سبک نیز آرایه های ادبی متعددی وجود دارد، مثلاً از قافیه استفاده شده است.

در حال حاضر موسیقی رپ با مضامین مختلفی اجرا می شود و دارای زیرشاخه های مختلفی مانند گانگستر، دیلاو (احساسی)، اعتراضی، انتزاعی است که در این میان رپ دیلاو پرطرفدارترین است. کلام و اشعار نقش اصلی را در این موسیقی ایفا می کنند و می توان گفت که توجه و تمرکز اصلی رپر روی این قسمت از موسیقی است.

ساختار کلی دم

پس از گسترش موسیقی رپ در جهان، نه تنها در حالت اعتراضی خود باقی ماند و اشکال دیگری نیز به خود گرفت. بنابراین امروزه علاوه بر اشعار اعتراضی، احساسی، انتزاعی و گروهی، رپرها نیز ظاهر می شوند. همانطور که گفته شد امروزه رپ احساسی یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه های این سبک است و پس از آن رپ اعتراضی که پایه و اساس ساخت این موسیقی را تشکیل داده است، پرطرفدارترین زیرشاخه است. .

این سبک مبتنی بر «بیت» است و معمولاً از آلات موسیقی زیاد در آن استفاده نمی شود که عمدتاً در کنار متن ترانه، بیت باکس یا دی جی اضافه می شوند. اما در برخی قطعات و آهنگ ها دیده شده است که از گیتار الکتریک و درام نیز استفاده شده است. در مجموعه‌های رپ با سبک‌های دیگر، معمولاً بر تعداد آلات موسیقی مختلف افزوده می‌شود و مخاطبان نسبت به مجموعه‌های رپ، سازهای بیشتری می‌شنوند.

تاریخچه موسیقی رپ

رپ اولین بار توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس، نیویورک در دهه 1960 ساخته شد. جوانان سیاه پوست از موسیقی رپ برای مبارزه با تبعیض نژادی استفاده کردند. علاوه بر سیاه‌پوستان که پایه‌گذاران موسیقی رپ به حساب می‌آیند، آمریکایی‌های لاتین نیز نقش عمده‌ای در توسعه و پیشرفت این سبک داشتند.

رپ در دهه 1970: خوانندگان Dancehall موسیقی هیپ هاپ را همراه با رپرهای دیسکو و جاز شکل دادند.

رپ دهه 1980: مردی به نام مل مل راه را برای رپرها در جنبش های سیاسی و اجتماعی هموار کرد. و در این دوره بود که تیم مدیریت DMC رپ و راک را با هم ترکیب کردند و با انتشار Rasing Hell ژانر رپ راک را ایجاد کردند.

رپ در سال 1990: در این دوران بود که آزادی و اختیار رپرها در استفاده از هر کلمه ای در متن افزایش یافت.

رپر کیست؟

به شخصی که آهنگ رپ می خواند رپر یا رپکون می گویند. همه نوازندگان و هنرمندان از هر نوعی که باشند وظایف خود را دارند. برای خواننده های رپ، نحوه ساخت متن آهنگ و تکنیک های استفاده شده در هنگام خواندن آن بسیار مهم است تا حس مورد نظر را به شنونده منتقل کند.

رپ فارسی

رپ ایرانی اولین بار در اواخر دهه 800 هجری قمری اجرا و خوانده شد و پس از دوران صفویه رایج شد. رپ ایرانی امروزه متاثر از موسیقی رپ غربی است. اما تمام ویژگی های آن را ندارد.

رپ فارسی از نظر موضوعی و محتوایی شبیه به رپ غربی است و اغلب مضامین اجتماعی، سیاسی، اعتراضی و... دارد. در آهنگ های رپ فارسی از اشکال مختلفی مانند تشبیه، کنایه، جناس و ... استفاده می شود.

رپ از دهه 70 در ایران رواج یافت. اما در ابتدای کار به صورت غیرقانونی و زیرزمینی بین مردم پخش شد. به خاطر داستان های غیر اخلاقی و کلمات توهین آمیز و غیره. پس از آن در دهه 80 نوازندگانی چون سروش لشکری ​​(تیشتک)، رضا ناصری آزاد (پیشرو) و گروه زدبازی به این شیوه شروع به کار کردند. و تا به امروز بر تعدادشان افزوده شده و هر کدام عاشقان خود را دارند. برای دانلود بهترین آهنگ ها کلیک نمایید.

موسیقی رپ ایرانی را می توان بر اساس سبک آوازی و محتوا به پنج دسته تقسیم کرد. با این طبقه بندی متوجه می شویم که برخی می گویند رپ کاملاً بی محتوا و نامناسب است که برداشتی کاملاً اشتباه است. این پنج دسته عبارتند از:

گروه هایی که ترانه هایشان محتوای اعتراضی سیاسی و اجتماعی دارد. مثل هیچکس، علی سورنا، بهرام، فورور، کافی، فدایی، داریوش، امید سفیر، آیین، رز، سهیل سراب، بامد، قابوس، نوید صدر، شش، صادق واحدی (صادق)، فریما حبشی زاده (ژوستینا)، پوریا پوتک ، ارسلان دیگرد (دیگارد)، امیر سانیا، فرشاد و.

گروه هایی که آهنگ هایشان حاوی محتوای خشونت آمیز و تهاجمی است. در این دسته می توان از خوانندگانی چون حسین، علی اوج، امیرخلوت، سینا سیکاس، نیما نیموش، حسام استپس و ... نام برد.

گروه هایی که هدفشان ترویج ارزش های اجتماعی است. برخی از آنها یاس، محمد بی باک (بی باک)، موئر، حامد فرد، عماد قویدل و دیگران هستند. این گروه رپ رویکرد بسیار محتاطانه تری دارد.

گروه هایی که هدفشان تفریح ​​و سرگرمی است. مانند علیرضا جزایری (علیرضا جی. جی)، سیاوش جلالی (سیزل)، بهزاد داورپناه (لیتو)، سپهر شهابلو (خلسه)، گروه وانتونز، گروه جی.زی، اپیکوربند، جیدال، تهام، پایا، عرفان، سوگند، مهتا، سینا سای، سینا. مافی، حشایر س.ر.، حسین تهی و...

گروه هایی که به جریان اصلی پاپ یا R&B و موسیقی رمانتیک پایبند هستند. امیر تتلو، اردلان طمه، رضایا، آرمین تی وی اف ام، شاهین فلکت، حسین مخته، سامی بیجی، باند 25، ...

چند خواننده رپ معروف ایرانی

یاسر: یاسمیر بالیچیاری با نام هنری یاس یکی از چهره های مطرح موسیقی رپ ایرانی است و مضمون بسیاری از ترانه های او نقد و اعتراض به مسائل اجتماعی و بحران هایی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری، خودکشی و طلاق است. .

هیچکس: سروش لشکری ​​با نام هنری هیچکس خواننده رپ ایرانی و یکی از پیشگامان رپ خیابانی در ایران است. آلبوم جنگل آسفالت او را به شهرت رساند.

حسین: حسین رحمتی با نام هنری حسین یا حسین ابلیس یکی از رپرهای معروف ایرانی است که فعالیت خود را از سال 1381 آغاز کرد.

رضا پورش: محمدرضا ناصری آزاد خواننده، آهنگساز، تهیه کننده و ترانه سرای رپ فارسی است. فعالیت غیر رسمی خود را از سال 1356 آغاز کرد.

شش: محمدرضا به عنوان یک خواننده رپ فارسی معروف است و کار خود را از سال 1388 آغاز کرد.

بهرام: بهرام نورایی در سال 1392 با موسیقی هیپ هاپ آشنا شد و از سال 1392 فعالیت خود را در موسیقی رپ فارسی آغاز کرد.

عرفان: عرفان رسولی خواننده رپ و تهیه کننده موسیقی ایرانی است. او فعالیت موسیقی خود را با آهنگ «شستن» آغاز کرد و اولین آلبوم موسیقی خود را در سال ۱۳۹۵ منتشر کرد.

سهراب ام جی: پس از سامان و مهراد، سهراب ام جی یکی از اعضای اصلی زدباجی است که در ژانر گنگ و دیس لاو فعالیت می کند.

مهراد هایدون: مهراد مستوفی راد معروف به مهراد هایدون خواننده و نوازنده ایرانی است که در سبک های رپ، راک و هیپ هاپ و همچنین آهنگسازی و نوشتن آهنگ های رپ فعالیت می کند.

جدال: علی قنی نژاد خوانندگی را با نام هنری علی جدال از سنین جوانی آغاز کرد. او کار رسمی خود را با انتشار آلبوم فونیکس آغاز کرد.

[ بازدید : 2 ]

[ شنبه 8 ارديبهشت 1403 ] [ 10:52 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]