مراقبت در حین ارتودنسی


امروزه بسیاری از افراد با مشکلات و ناهنجاری های دندانی مانند اپن بایت، دیپ بایت، ازدحام بیش از حد یا شلوغی دندان ها دست و پنجه نرم می کنند. شما ممکن است از جمله افرادی باشید که به دنبال درمان برای بهبود ظاهر نامرتب دندان ها و فک ها هستند. اما درمان این ناهنجاری ها چیست؟ بله، درست است، پرانتز! ارتودنسی انواع و روش های مختلفی دارد. از ارتودنسی بدون استتار گرفته تا ارتودنسی موقت یا ارتودنسی متحرک. هر یک از این روش ها مزایا و اهداف درمانی خاص خود را دارند.

اما آیا فکر می کنید وقتی دندانپزشک سیم ها و براکت ها را در دهان شما می گذارد همه چیز تمام شده است؟ از اینجاست که باید ابزارهای کاربردی و مفید ارتودنسی دندان را دنبال کنید. کار شما تازه شروع شده است! این احتمال وجود دارد که غذا در فلز، سیم، بند و نگهدارنده یا نگهدارنده گیر کند و این مواد تمیز کردن یا پرداخت را دشوار می‌کنند و در نتیجه احتمال تشکیل پلاک روی دندان‌ها را افزایش می‌دهند. اگر اصول درمان را رعایت نکنید مدت طولانی درمان خواهید داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم مراقبت از بیمار ارتودنسی را بیاموزیم.



قبل از ارتودنسی چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

قبل از اقدام، به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های خود را بررسی کند. این کار برای ترمیم دندان های پوسیده و در صورت لزوم عصب کشی انجام می شود.

یک متخصص ارتودنسی با تجربه با تحقیقات مناسب پیدا کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از دندانپزشکان عمومی نیز کارهای ارتودنسی انجام می دهند. با این حال بدیهی است که سپردن کار به متخصص در هر کاری بسیار مهم است.

با انواع بریس ها آشنا شوید. بسته به بیماری، متخصص گزینه های مختلفی را ارائه می دهد. اما خوب است که برای تصمیم گیری خود اطلاعات بیشتری در مورد پرونده داشته باشید



اهمیت استفاده از مسواک در طول ارتودنسی

مسواک زدن در بهداشت ارتودنسی بسیار مهم است زیرا وسایل ارتودنسی باعث ایجاد تله های غذایی و افزایش میزان پلاک در دهان می شود. نتیجه افزایش پلاک، احتمال پوسیدگی و بیماری لثه است. رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی در حین ارتودنسی جلوگیری می کند.

مراقبت در حین ارتودنسی

ابتدا قطعات ارتجاعی و متحرک، به عنوان مثال دنده توخالی را بردارید.

روش صحیح مسواک زدن این است که مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه ها قرار دهید. مسواک را با فشار کم به جلو و عقب حرکت دهید و هر دندان را حدود 10 ثانیه تمیز کنید.

سطح بیرونی و داخلی همه دندان ها را مانند بالا تمیز کنید. فراموش نکنید که سطوح جویدنی دندان هایتان را تمیز کنید و حتما دندان های پشتی خود را نیز تمیز کنید.

در نهایت دور سیم ها را تمیز کنید، ابتدا سیم های دندان های بالا و سپس پایین ها را مسواک بزنید. با دقت مسواک بزنید و مراقب باشید که براکت ها یا سیم ها را بریده یا خم نکنید.

اهمیت استفاده از نخ دندان در ارتودنسی

نخ دندان پلاک را از بین دندان ها و زیر خط لثه پاک می کند، مناطقی که با مسواک نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد. در واقع اگر نخ دندان نکشید، بیش از 40 درصد از سطح دندان ها تمیز نمی شود.

مراقبت در حین ارتودنسی

یک نخ دندان مناسب با سر محکم انتخاب کنید که بتوان آن را زیر نخ دندان بین دندان ها و روی دندان های بالا و پایین قرار داد. اطراف هر دندان را به شکل C نخ دندان بکشید، به آرامی کنار دندان به سمت بالا و پایین حرکت کنید و زیر خط لثه را تمیز کنید. برای هر دندان از نخ دندان تمیز استفاده کنید.

دهانشویه برای ارتدکس، دستیار

استفاده از دهانشویه در طول درمان دندان فواید خاص خود را دارد، اما جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. برای انتخاب دهانشویه بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از شستشوی ضد باکتری و فلوراید برای بیماران توصیه می شود. درباره دهانشویه بیشتر بدانید.

برای استفاده صحیح از دهان شویه، دهانشویه را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و مراقب باشید که آن را قورت ندهید. پس از استفاده از دهانشویه، بهتر است تا 1 ساعت غذا نخورید.

خمیر دندان ارتودنسی مناسب بخرید

قبل از هر چیز باید بگوییم که قبل از خرید دندان مصنوعی خود می توانید با متخصص ارتودنسی خود برای انتخاب بهترین دندان مصنوعی مشورت کنید. بهتر است خمیردندانی که انتخاب می کنید دارای درصد مشخص و قابل کنترل فلوراید و خاصیت ضد پوسیدگی باشد.

امروزه داروهای مخصوص دندانپزشکی برای درمان دندان نیز در بازار موجود است.

رژیم غذایی مجاز در طول درمان ارتودنسی

غذاهای سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید! میوه ها و سبزیجات تازه غذاهای سالمی هستند، اگرچه بهتر است انواع ملایم آن را انتخاب کنید. خوردن یک سیب سفت می تواند به عضلات شما آسیب برساند، اما اگر آن را ببرید، می توانید با خیال راحت از این میوه خوشمزه لذت ببرید.

مراقبت در ارتودنسی

غذا خوردن در طول ارتودنسی تنها زمانی دشوار می شود که دندان ها پس از سفت کردن سیم یا نصب دستگاه جدید حساس و دردناک باشند. در این صورت می توانید عناصر زیر را انتخاب کنید.

البته بهتر است از اسموتی با توت پرهیز کنید.

پوره سیب زمینی

ماست

سوپ

خاکستر

این غذا

ما خرید می کنیم

پاستا

میوه های نرم

پنیر نرم

سبزیجات پخته یا نرم

دسر نرم

استیس

برنج

زرد کمرنگ

شیر برنج

کرم رنگ



الزامات تغذیه ای در طول درمان ارتودنسی

غذاهای چسبناک و سفت مانند جویدن آدامس در طول درمان ارتودنسی ممنوع هستند زیرا می توانند به براکت ها و سیم ها آسیب برسانند و در روند درمان اختلال ایجاد کنند. نوشیدنی‌های اسیدی و غذاهای شیرین نیز باعث تشکیل پلاک می‌شوند که سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. اگر غذاهای شیرین را ترجیح می دهید، می توانید یکی از غذاهای شور زیر را جایگزین کنید.

ماست

کوکی های نرم یا می توانید با خیساندن آنها در شیر، آنها را نرم کنید.

ماکارونی و پنیر

انگور

نان

در اکثر مواقع می توانید در طول ارتودنسی هر چیزی که دوست دارید بخورید، چیزی که بسیار مهم است مسواک زدن بعد از غذا، استفاده از نخ دندان و در نهایت استفاده از دهان شویه و رعایت مراقبت های لازم است.



صدمات احتمالی جدی در طول ارتودنسی

آسیب: شکستگی، پارگی، لب پر یا لق شدن دندان، لب یا گونه آسیب دیده یا خونریزی شدید یک اورژانس است.

عفونت یا تورم: اگر صورت یا دهان شما از جمله لثه ها متورم است، این تورم احتمالاً نشانه عفونت است. ادم شدید یک اورژانس است.

ناراحتی شدید یا درد غیر قابل کنترل: درد ارتودنسی منتفی نیست، اما درد شدید نشانه مشکل جدی است و باید برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آزاد کردن تسمه یا نگهدارنده

براکت شل یا شکسته فقط باید توسط متخصص ارتودنسی ثابت شود، اما حرکت جزئی براکت را می توان با کمی موم ثابت کرد. برای انجام این کار، پانسمان شل را با دقت بردارید، مراقب باشید که پانسمان شل محل مناسبی برای جمع آوری بزاق و باکتری ایجاد کند.

مشکلات احتمالی ارتودنسی

اگر سیم در گونه ها پایین رفت، از دندانپزشک بخواهید که مشکل را برطرف کند و تا زمانی که به کلینیک بروید روی نوک سیم موم قرار دهید تا اذیتتان نکند.


طناب را بشکن

کابل های شکسته یک مشکل رایج است. خودتان کابل را خم نکنید یا قطع نکنید، زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند. اگر سیم وارد لثه یا گونه شد، انتهای سیم را با موم ارتودنسی یا پنبه مرطوب بپوشانید و بلافاصله با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. اگر بند ناف پاره شود، پیشرفت علائم به تعویق می افتد و زمان درمان طولانی تر می شود.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

به طور کلی، باید بدانید که دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت های ارتودنسی دنبال کنید. مهم است که به طور منظم و در زمان توافق شده به متخصص مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل معاینه و اصلاح شود. این بازدیدها برای تشخیص، قرار دادن سیم ها و کالیبراسیون سنسورها مورد نیاز است.

مراقبت در طول درمان ارتودنسی

بازدیدهای بازرسی معمولا یک بار در ماه است و باید جدی گرفته شود. نظارت بر روند درمان و پیشرفت آن به مراجعه منظم به پزشک بستگی دارد. بنابراین، این مطالعه را برای مراقبت از استخوان و موفقیت درمان جدی بگیرید.

مراقبت از صفحات ارتودنسی متحرک

اگر به جای بریس از بریس‌های متحرک مانند اینویزیلاین استفاده می‌کنید، تمیز کردن دندان‌هایتان آسان‌تر است:

ابتدا پلاک را بردارید و دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید.

سپس پلاک را به طور جداگانه با یک مسواک تمیز کنید.

قرص را در دهان قرار دهید.

هنگام مراقبت از تلفن همراه باید به چند نکته توجه کرد:

هرگز نباید صفحه ارتودنسی را زیر آب داغ قرار دهید یا آن را در معرض حرارت قرار دهید.

شما باید هر بار که پلاک را از دهان خود بیرون می آورید و قبل از هر بار قرار دادن آن در دهان مسواک بزنید.

هنگام مسواک زدن و غذا خوردن باید پلاک را از بین ببرید. در حالی که بشقاب در دهان است، نباید چیزی بخورید (به جز آب).

برای تمیز کردن گچ های ارتودنسی خود نباید از خمیر دندان سفید حاوی مواد شوینده استفاده کنید.

وقتی پلاک در دهان دارید نباید نوشیدنی های رنگی بنوشید.


دارای مکانی برای نگهداری صفحات متحرک

اگر سینی های دندانی قابل جابجایی دارید، می توانید آن ها را در هر زمانی در طول روز از دهان خود خارج کنید، مانند ناهار، شام یا صبحانه. این بشقاب ها را در جعبه مخصوص نگهداری کنید تا آسیب نبینند. هرگز پلاک خود را روی دستمال کاغذی قرار ندهید، زیرا این کار می تواند به قطعات فلزی آن آسیب برساند.



آخرین کلمه

در این مقاله مراقبت های مهم قبل و حین درمان ارتودنسی را می خوانیم به یاد داشته باشید که رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامت دندان ها و سلامت کلی ضروری است زمانی که سالم باشید بهترین نتیجه را از ارتودنسی خواهید گرفت، زیرا رژیم ارتودنسی مناسب تمام مواد مغذی لازم برای رشد استخوان و عضله را فراهم می کند. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید

مراجعه به صفحه مقاله: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/ 

[ بازدید : 99 ]

[ يکشنبه 14 خرداد 1402 ] [ 10:52 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]