زبان بدن چیست؟ انواع مختلف زبان بدن


جسمانی زبان

زبان بدن به سیگنال های کلامی اشاره دارد که برای برقراری ارتباط از آن استفاده می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های کلامی بخش بزرگی از ارتباطات روزمره هستند. از حالات صورت گرفته تا حرکات بدن، چیزهایی که نمی گوییم (سیگنال های کلامی) می توانند حتی اطلاعات بیشتری را منتقل کنند. به گفته کارشناسان، زبان بدن 60 تا 65 درصد از کل ارتباطات را تشکیل می دهد. درک زبان بدن مهم است، اما توجه به نشانه های دیگر مانند محتوای کلامی نیز مهم است.

کاربرد زبان بدن چیست؟

زبان بدن نوعی ارتباط بین افراد است که از کلمات استفاده نمی کند. درعوض، سعی می کنند از طریق ژست ها، ارتباط غیرکلامی، حرکات فیزیکی بدن و غیره معنای خود را به طرف مقابل منتقل کنند. زبان بدن می تواند از ژست های مختلف، ژست های مختلف بدن، حرکات و ژست های بدن و غیره استفاده کند.

سعی کنید ذهن طرف مقابل را بخوانید تا بتوانید به راحتی با او ارتباط برقرار کنید. هنگام برقراری ارتباط از طریق زبان بدن، رفتار شما ممکن است بارها مورد سوء تفاهم قرار گیرد. به همین دلیل بهتر است رفتار غیرکلامی پیچیده نداشته باشید و آن را به راحتی و با ظرافت مطلق و بسیار ساده انجام دهید.

چند نمونه از زبان بدن که رایج هستند؟

حرکت چشم: افرادی که سعی می کنند با دروغ و ترفند شغل خود را پیش ببرند، مستقیم به چشمان شما نگاه نمی کنند، بلکه سعی می کنند چشمانشان را از شما بدزدند. این افراد علاوه بر پلک زدن زیاد، با افزایش استرس و اضطراب، ضربان قلب خود را نیز بالا می برند.

افرادی که دروغ می گویند در گفتار خود ثابت نیستند و گاهی تند و گاهی آهسته صحبت می کنند.

نحوه ایستادن: نحوه ایستادن فرد می تواند نشان دهنده درک طرف مقابل باشد. نحوه ایستادن مردم در کنفرانس ها و جلسات کاری می تواند خیلی چیزها را بگوید. در حین صحبت کردن، طرف مقابل هر حرکت شما را در نظر می گیرد. اگر دیر کردید، می توانید به عقب نگاه کنید یا به ساعت خود نگاه کنید. فرد مقابل متوجه می شود که شما دیر آمده اید و سعی می کند مکالمه را در سریع ترین زمان ممکن به پایان برساند.

تنفس: در زبان بدن، تنفس فرد، احساس و رفتار او را نشان می دهد. بنابراین در بسیاری از سمینارها و جلسات ارتباط مستقیمی بین زبان بدن و تنفس وجود دارد. به طور کلی افرادی که آرام و عمیق نفس می کشند افرادی با اعتماد به نفس هستند. از طرفی تنفس سریع و کوتاه نشان دهنده افسردگی و اعتماد به نفس پایین است. تنفس این فرد می تواند نشان دهد که او شرایط را به خوبی درک می کند.

دست دادن: دست دادن یکی از مهم ترین نشانه های ارتباط زبان بدن بین افراد است. پس علاوه بر دست، روش دست نیز در این رابطه بسیار مفید است. افرادی که نمی خواهند با دیگران صحبت کنند، به آرامی دست می دهند، شانه های خود را پایین می گذارند و به چشمان مردم نگاه نمی کنند. این علائم باعث می شود افراد تمایلی به رابطه با شما نداشته باشند. اما علاوه بر این که مردم شانه هایشان را بالا می اندازند و منجر به دست دادن می شوند، مردمی صمیمی و خوبی هستند.

چه عواملی بر زبان بدن تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی بر کیفیت و اثربخشی زبان بدن تأثیر می گذارد. در زیر به برخی از عوامل مهم و قدرتمند زبان بدن اشاره شده است:

لبخند بزنید: لبخند دوشن ممکن است زیبا و طبیعی به نظر نرسد، افرادی که در عکس ها به شدت لبخند می زنند لبخند مصنوعی دارند. اگر از ته دل بخندید و به طور طبیعی، چین و چروک در اطراف چشمان شما ظاهر می شود. این لبخند طبیعی و زیبا به نظر می رسد.

تماس چشمی: تماس چشمی می تواند خلق و خو و افکار درونی فرد را به وضوح نشان دهد. در حین ارتباط سعی کنید به چشمان فرد مقابل خود نگاه کنید تا بتوانید استرس، عصبانیت، شادی و ... را ابراز کنید. می توانید شناسایی کنید.

تنوع در صدا: در ارتباط بین زن و مرد، معمولا زنانی که می خواهند این ارتباط کلامی را برقرار کنند، گفتگوی خود را با لحنی ملایم آغاز می کنند. از طرف دیگر مردان صدای خود را پایین می آورند.

لیفت ابرو: حرکت و فرم ابروها می تواند چیزهای زیادی را بیان کند. اگر کسی از کاری که شما انجام داده اید خوشش نمی آید، مطمئناً ابروهای خود را بالا می برد. دانستن این چیزهای کوچک می تواند به یک رابطه کمک کند. بیان ابروها علاوه بر شادی می تواند ترس، تعجب و ... را نشان دهد.

قدرتمند و مقتدر: داشتن اقتدار، غرور و تکبر گاهی می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زبان بدن شما داشته باشد. حرکات دست بدون نشان دادن کف دست، صاف ایستادن، راه رفتن مصمم و غیره. آنها می توانند نشانه ای از اقتدار بالای یک فرد باشند.

بازو به سینه: بازو به سینه می تواند بخش تاثیرگذار و مهمی از زبان بدن باشد. دست افراد روی سینه نشان می دهد که آنها بسته هستند و نمی خواهند با دیگران تعامل داشته باشند.

تکنیک های موثر زبان بدن

تکنیک های زیادی وجود دارد که اگر به آن ها توجه کنید، می توانند کیفیت زبان بدن شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. فقط آنها را در نظر بگیرید.

حالت چهره: حالت چهره نیز مانند زبان بدن یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی بین افراد است. تفسیر ظاهر چهره افراد می تواند تاثیر عمیقی بر بدن او بگذارد. لب ها، چشم ها، صورت ها و غیره حرکت آن تفسیر خاص خود را دارد.

قفسه سینه: وقتی سینه شما بالا است و شانه های شما به عقب برمی گردد، همه متوجه می شوند که با اعتماد به نفس و اقتدار راه می روید.

سیگنال های دستی: سعی کنید هنگام صحبت کردن از سیگنال های دست خود استفاده کنید. این نشانه ها می تواند نشانه ای از یک مؤمن واقعی باشد. از حرکات دست  شیراحمدی می توان به عنوان تیتر برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد.

وضعیت بدنی: سعی کنید هنگام برقراری ارتباط با افراد دیگر حالت افراد عصبی و خسته را به خود نگیرید. لمس صورت، لرزش دست، حرکات چشم و غیره همه عواملی هستند که نشان دهنده سطح استرس، عصبانیت و ناراحتی شما هستند.

حالات چهره

به این فکر کنید که یک فرد تنها با حالات صورت چقدر اطلاعات می تواند منتقل کند. به عنوان مثال، لبخند می تواند نشان دهنده تایید یا رضایت باشد. اخم کردن می تواند نشانه ای از عدم تایید یا ناراحتی باشد. در برخی موارد، حالات چهره ما ممکن است احساسات واقعی ما را در مورد موقعیت های خاص آشکار کند. حتی اگر بگویید حالم خوب است، حالت چهره شما ممکن است چیز دیگری بگوید. چند نمونه از احساساتی که می توان از طریق حالات چهره بیان کرد عبارتند از:

بیان شادی

غمگینی

خشم و عصبانیت

احساس تعجب

زشت

ترس و اضطراب

سردرگم

خوشحال

میل به چیزی یا کسی

تحقیر شده

حالات چهره همچنین می تواند به وضوح میزان اعتماد و اعتماد فرد را نشان دهد. یک مطالعه نشان داد که مطمئن ترین حالات صورت شامل ابروهای کمی بالا رفته و لبخندی ملایم است. به گفته محققان، این حالات چهره باعث دوستی و اعتماد می شود. حالات چهره نیز یکی از جهانی ترین اشکال زبان بدن است. عباراتی که برای بیان ترس، خشم، غم و شادی استفاده می شود در سراسر جهان یکسان است.

تحقیقات نشان می دهد که ما هوش افراد را بر اساس چهره و حالات آنها قضاوت می کنیم. مطالعات نشان داده است که افراد با چهره‌های باریک و بینی‌های نوک تیز نسبت به سایر افراد از هوش بالاتری برخوردار هستند، همچنین افرادی که چهره‌های خندان و شاد دارند باهوش‌تر از افراد مضطرب و غمگین هستند.

زنان

چشم اغلب به عنوان نامیده می شود "پنجره هایی به روح"، زیرا چشم ها می توانند بسیاری از احساسات و افکار انسان را آشکار کنند. در حالی که با شخص دیگری چت می کنید توجه به حرکات چشم بخش مهمی از فرآیند ارتباط است.

تعداد افرادی که با شما تماس چشمی برقرار می کنند، چقدر در حین مکالمه پلک می زنند، یا وقتی که صحبت می کنند مردمک چشم آنها گشاد یا منقبض می شود، می تواند اطلاعات خوبی در مورد تماس چشمی به شما بدهد. هنگام ارزیابی زبان بدن، به تماس چشمی برای موارد زیر توجه کنید:

گاز

اگر شخصی در طول مکالمه مستقیماً به چشمان شما نگاه کند، نشان دهنده علاقه و توجه است. با این حال، تماس چشمی طولانی مدت می تواند احساس اضطراب و خطر ایجاد کند. از سوی دیگر، قطع ارتباط چشمی و اغلب نگاه کردن به دور می تواند نشان دهنده آزار، ناراحتی یا تلاش برای پنهان کردن احساسات واقعی باشد.

چشمک

پلک زدن طبیعی است، اما باید توجه داشته باشید که آیا فرد زیاد پلک می زند یا کم. افراد در هنگام غمگینی بیشتر از حد معمول پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد آگاهانه سعی در کنترل حرکات چشم دارد. به عنوان مثال، یک بازیکن پوکر ممکن است کمتر پلک بزند، زیرا آگاهانه سعی می‌کند نشان دهد که کارت بدی به او داده شده است.

اندازه مردمک

اندازه مردمک می تواند سیگنال بسیار حساس ارتباط غیرکلامی باشد. اگرچه سطح نور محیط گشاد شدن مردمک چشم را کنترل می کند، اما گاهی اوقات احساسات نیز می توانند باعث تغییرات جزئی در اندازه مردمک شوند. برای مثال، ممکن است اصطلاح "چشم های جذاب" را شنیده باشید. این اصطلاح زمانی استفاده می شود که شخصی به کسی علاقه مند باشد. یک مردمک بسیار پهن می تواند نشان دهنده علاقه یا حتی میل جنسی یک فرد باشد.

لب

بیان و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. به عنوان مثال، گاز گرفتن و جویدن لب پایین می تواند نشان دهنده این باشد که فرد دچار اضطراب، ترس یا ناامنی است. پوشاندن دهان می تواند تلاشی برای رعایت ادب در هنگام خمیازه کشیدن یا سرفه کردن باشد، اما همچنین می تواند تلاشی برای پنهان کردن اخم باشد.

لبخند احتمالا یکی از بزرگترین سیگنال های کلاس زبان بدن زهرا شیراحمدی است، اما می توان آن را به روش های مختلفی نیز تفسیر کرد. لبخندها می توانند واقعی باشند یا می توان از آنها برای نشان دادن سرخوشی کاذب، طعنه یا حتی سوء ظن استفاده کرد. هنگام ارزیابی زبان بدن به علائم دهان و دهان توجه کنید.

لب های سفت: لب های تنگ می تواند نشان دهنده نارضایتی، عدم تایید یا بی اعتمادی باشد.

گاز گرفتن لب: گاهی اوقات افراد هنگام نگرانی، مضطرب یا استرس لب های خود را گاز می گیرند.

پوشاندن دهان: وقتی افراد می خواهند یک واکنش عاطفی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا لبخند نزنند.

حتی تغییرات کوچک در دهان می تواند نشانه های ظریفی از خلق و خوی فرد باشد. هنگامی که دهان کمی بالا می رود، به این معنی است که فرد احساس خوشحالی می کند. از طرف دیگر، کمی پایین آوردن دهان می تواند نشانه غم و اندوه یا نارضایتی باشد.

[ بازدید : 80 ]

[ شنبه 14 مرداد 1402 ] [ 11:10 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]