شبکه انتقال پول دیجیتال چیست؟


حتما بارها اصطلاح شبکه انتقال پول دیجیتال را شنیده اید. این اصطلاح در بخش ارزهای دیجیتال بسیار مهم است و همه کاربران باید با این مفهوم آشنا باشند. دانستن انواع شبکه های انتقال پول دیجیتال به شما کمک می کند تا روش مناسبی را برای پس انداز یا برداشت ارز دیجیتال انتخاب کنید. اگر با این شبکه ها آشنایی ندارید، ممکن است با انجام اشتباه دارایی های خود را از دست بدهید. از سوی دیگر، نوع شبکه انتقال ارز دیجیتال در تعیین هزینه های تراکنش مهم است. بنابراین با انتخاب صحیح هزینه های انتقال پول خود را کاهش خواهید داد. به همین دلیل در این مقاله انواع شبکه های انتقال پول دیجیتال و استانداردهای ارزهای دیجیتال را ارائه کرده ایم. علاوه بر این، توضیح خواهیم داد که کدام شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال توسط صرافی Expoto پشتیبانی می‌شوند.

شبکه کریپتوکارنسی گروهی از رایانه‌هایی است که نرم‌افزار بلاک چین خاصی را اجرا می‌کنند. این کامپیوترها که گره نامیده می شوند، عملکرد این شبکه را بهبود می بخشند. هر شبکه کریپتو از فناوری بلاک چین برای اطمینان از مدیریت و اجرای ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، کلاس‌های دارایی مبتنی بر بلاک چین، قراردادهای هوشمند و غیره استفاده می‌کند. نحوه عملکرد شبکه بلاک چین توسط پروتکل شبکه تعیین می شود. در واقع این پروتکل شامل مجموعه ای از قوانین است که به گره ها اجازه می دهد داده ها را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب ساختاری که به عنوان بلاک چین می شناسیم ایجاد می شود. به عنوان مثال، بیت کوین یک شبکه همتا به همتا (P2P) است که توسط گروهی از کامپیوترها، ماینرها یا گره ها ایجاد شده است. این گره ها به یکدیگر متصل هستند و نرم افزار «Bitcoin Core» را اجرا می کنند.

استاندارد توکن چیست؟

استاندارد توکن مجموعه ای از قوانین، شرایط و اقدامات لازم در ایجاد و پیاده سازی  بیت ارز دیجیتال است. استانداردهای توکن مستقیماً با استانداردهای قرارداد هوشمند مرتبط هستند. استانداردهای قرارداد هوشمند قوانینی هستند که هر قراردادی باید از آنها پیروی کند تا مطابق با هدف مورد نظر بلاک چین عمل کند.

استانداردهای قرارداد هوشمند در سطح نرم افزار غیرمتمرکز عمل می کنند و قوانینی را برای این نرم افزارها تعیین می کنند. به عنوان مثال، استانداردهای توکن، رجیستری ها و فرمت های کتابخانه برنامه نویسی برخی از استانداردهایی هستند که نرم افزارهای غیرمتمرکز از آنها پیروی می کنند. با استفاده از این قوانین، هر کسی که دانش لازم را داشته باشد می تواند نرم افزار یا حتی توکن های خود را اجرا کند.

بنابراین دیدیم که توکن ها بخشی از استانداردهای قرارداد هوشمند هستند. در بلاک چین هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند، توکن ها برای ایجاد، صدور و ذخیره توکن های جدید استفاده می شوند.

ارزش استاندارد توکن چقدر است؟

استاندارد توکن قوانینی را تعریف می کند که به توکن ها اجازه می دهد اهداف متعددی را انجام دهند. این استانداردها به پیمانکاران هوشمند اجازه می دهد تا کنترل کاملی بر توکن های مورد نظر داشته باشند. علاوه بر این، استاندارد توکن شبکه انتقال پول دیجیتال را تعریف می کند. بنابراین برای انتقال ارز دیجیتال باید به فرم استاندارد آن توجه کنیم.

برخی از دلایل اصلی اهمیت استانداردهای برند به شرح زیر است:

قابلیت همکاری: تمامی محصولات و دارایی های ایجاد شده توسط استاندارد می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. به عنوان مثال توکن های استاندارد ERC-20 با پلتفرم ها، نرم افزارها و کیف پول های این استاندارد سازگار هستند.

یکپارچه سازی: توسعه دهندگان می توانند توکن ها را با نرم افزار و پلتفرم های خود بر اساس استانداردها ادغام کنند.

کارایی: قراردادهای هوشمند می توانند عملکرد توکن ها را بر اساس نرخ ارز ردیابی کرده و عملکرد آن را تنظیم کنند.

انواع شبکه های پخش چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، شبکه های بلاک چین مختلف توکن های متفاوتی را ارائه می دهند. قبل از اینکه بتوانید از آن برای انتقال ارز دیجیتال استفاده کنید، باید انواع شبکه ها و استانداردهای توکن را بشناسید. بنابراین در این قسمت به معرفی انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال می پردازیم.

شبکه انتقال اتریوم

شبکه اتریوم استانداردهای توکن بسیار متنوعی را ارائه کرده است. در عین حال، استاندارد ERC-20 محبوب ترین استاندارد در نظر گرفته می شود. اما موارد زیر نیز کاربردهای زیادی دارند:

ERC-721

I-ERC-777

ERC-1155

اصطلاح "ERC" مخفف "درخواست اتریوم برای اظهار نظر" است و شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها برای قراردادهای هوشمند است.

استاندارد ERC-20 چیست؟

این استاندارد پرکاربردترین دستورالعمل برای ایجاد و مدیریت توکن ها در شبکه اتریوم است. استاندارد ERC-20 با تمام برنامه های غیرمتمرکز (dApps) و پلتفرم های اتریوم سازگار است. علاوه بر این، توکن های این استاندارد را می توان در بسیاری از کیف پول ها ذخیره کرد. هزینه انتقال ارزهای دیجیتال با استفاده از ERC-20 به میزان ترافیک شبکه بستگی دارد. از آنجایی که اتریوم قراردادها و توکن های هوشمند زیادی را میزبانی می کند، بالاترین هزینه انتقال بین شبکه را دارد. علاوه بر این، برای پرداخت این هزینه باید از ارز دیجیتال اتریوم (ETH) استفاده کنید. بسیاری از کاربران گزارش داده اند که برای استفاده از این شبکه از 0.7 تا 3 دلار هزینه پرداخت کرده اند. با این حال، در برخی موارد نرخ های بسیار بالاتری نیز مشاهده شد.

استاندارد ERC-721 چیست؟

این استاندارد برای ایجاد و مدیریت توکن های غیر قابل تعویض (NFT) اعمال می شود. با استفاده از استاندارد ERC-721، توسعه دهندگان می توانند اشیاء منحصر به فرد مانند گرافیک، اشیاء بازی و غیره را علامت گذاری کنند. شما می توانید NFT های خود را با استفاده از کیف پول هایی که از این استاندارد پشتیبانی می کنند ذخیره کنید

استاندارد ERC-777 چیست؟

این استاندارد نسخه توسعه یافته ERC-20 است. با استفاده از این استاندارد، قراردادهای هوشمند می توانند روش های جدیدی را برای مدیریت توکن ها پیاده سازی کنند. همچنین طراحی این استاندارد به دیگران کمک می کند تا از سوء استفاده دونده ها جلوگیری کرده و لوگو را دریافت کنند. بنابراین، این پرچم اغلب برای شروع سیگنال ها استفاده می شود اما برای انتقال آنها مفید نیست.

استاندارد ERC-1155 چیست؟

آخرین به روز رسانی ERC-20 استاندارد ERC-1155 است. این استاندارد چندین توکن را در یک تراکنش می پذیرد تا انتقال دارایی را تسهیل کند. علاوه بر این، این استاندارد دارای تمام ویژگی های ERC-777 است. با این حال، بیشتر کاربردهای آن مربوط به توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند است و کاربران چندان از آن برای انتقال ارز استفاده نمی کنند.

شبکه پخش ترون

محبوب ترین استاندارد برای شبکه های Tron TRC-20 است. به نوبه خود، این مقدار برای ایجاد و پیاده سازی قراردادها و توکن های هوشمند در بلاک چین ترون استفاده می شود. این استاندارد بسیار شبیه به ERC-20 است. این تفاوتی است که روی بلاک چین ترون کار می کند. شبکه Tron برای انتقال ارز دیجیتال با استفاده از TRC-20 فقط 1 دلار هزینه می کند. در نتیجه شما برای هر تراکنش 1 دلار می پردازید و این کارمزد ربطی به مقدار کالای جابه جا شده ندارد. برای پرداخت هزینه TRC-20 باید یک Tron (TRX) داشته باشید.

شبکه انتقال بایننس

در ادامه کاوش در انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال، شبکه بایننس را ادامه می دهیم که دارای دو بلاک چین مختلف است. اولین بلاک چین این شبکه، زنجیره بایننس بود. پس از آن، مدیران بایننس برای بهبود عملکرد پروژه خود، زنجیره هوشمند بایننس را معرفی کردند. به طور مشابه، بایننس از استانداردهای BEP-2 و BEP-20 برای ایجاد، مدیریت و انتقال توکن ها استفاده می کند. علاوه بر این، BEP مخفف "پروژه توسعه زنجیره بایننس" است.

استاندارد BEP-2 چیست؟

این استاندارد برای ضرب و خرج توکن ها در زنجیره بایننس استفاده می شود. استاندارد BEP-2 قوانین لازم برای پیاده سازی توکن ها در این زنجیره را مشخص می کند. علاوه بر این، BEP-2 اولین استاندارد برای راه اندازی توکن اختصاصی بایننس، BNB بود. با این حال، این استاندارد از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند و باعث ایجاد محدودیت در فعالیت BNB می شود. کارمزد تراکنش این شبکه حدود 0.000075 BNB (0.000075 BNB) است و برای پرداخت آن باید از BNB استفاده کنید.

استاندارد BEP-20 چیست؟

این استاندارد برای راه اندازی و صدور توکن در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) استفاده می شود. استاندارد BEP-20 BSC را قادر می سازد تا با ماشین مجازی اتریوم و قرارداد هوشمند شبکه ارتباط برقرار کند. همچنین، عملکرد BNB را بهبود می بخشد. هزینه های انتقال به این شبکه در حدود 0.05٪ در هر تراکنش است. در همین حال، این هزینه ها توسط BNB و BUSD پرداخت می شود.

شبکه انتقال بیت کوین (Omni)

Omni یک پلت فرم امن و غیرمتمرکز است که فروش کالاهای سفارشی و اجرای قراردادهای هوشمند را از طریق بلاک چین بیت کوین امکان پذیر می کند. در واقع لایه Omni به قدیمی ترین و محبوب ترین بلاک چین یعنی بیت کوین کمک می کند تا ویژگی های نسل بعدی بلاک چین ها را به دست آورد. به این ترتیب، Omni به عنوان استانداردی برای تولید توکن در شبکه بیت کوین نیز عمل می کند. همچنین، باید توجه داشته باشیم که استیبل کوین تتر ابتدا با پروتکل Omni راه اندازی شد. البته بعدها تتر روی سایر زنجیره ها نیز نصب شد. علاوه بر این، هزینه شبکه omni یا امن را می توان به صورت دستی تنظیم کرد و این هزینه به میزان انتقال بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک تراکنش 400 بایتی انجام دهید و میانگین هزینه هر انتقال 80 ساتوشی است، ممکن است مجبور شوید برای تأیید تراکنش خود 32000 ساتوشی بپردازید. از طرفی امکان انتقال بیت کوین رایگان در این شبکه وجود دارد. اما معمولا ماینرها چنین تراکنش هایی را تایید نمی کنند.

شبکه انتقال چند ضلعی

نوع دیگری از شبکه استریم کریپتو، Polygon است. Polygon به عنوان یک بلاک چین لایه دوم طراحی شده است و هدف اصلی آن بهبود مقیاس پذیری اتریوم است. در واقع، Polygon عملکرد مشابه اتریوم را ندارد. بلکه به دنبال بهبود سرعت تراکنش ها و کاهش هزینه آنهاست. از آنجایی که برای انجام تراکنش در شبکه Polygon نیازی به ثبت تمامی داده های تراکنش نیست، سرعت انتقال ارز بسیار سریعتر از اتریوم خواهد بود. در نتیجه کارمزد Polygon بسیار کمتر از Ethereum است و برای پرداخت این کارمزد باید از واحد پول خود یعنی MATIC استفاده کنید.

شبکه انتقال دوج کوین (Dogechain)

اگرچه Dogecoin در ابتدا به عنوان یک شوخی ایجاد شد. اما پس از آن، اهداف بنیانگذاران این ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. در همین راستا شبکه Dogechain نیز راه اندازی شد. Dodge Chain یک بلاک چین با الگوریتم اثبات کار (PoW) است که امکان ایجاد توکن‌های جدید، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را می‌دهد. به طور کلی، کارمزد تراکنش در این شبکه حدود 0.0025 DOGE است و این مقدار ممکن است بسته به ویژگی های تراکنش و شرایط شبکه متفاوت باشد.

شبکه انتقال پولکادوت

نوع دیگری از شبکه انتقال دیجیتال پولکادوت است. در واقع پولکاداتا یک بلاک چین است که برای پشتیبانی از سایر بلاک چین ها طراحی شده است. این پلتفرم سایر بلاک چین ها را به عنوان یک شبکه به هم متصل می کند. کارمزد تراکنش این شبکه به عوامل زیادی بستگی دارد و توسط خود پولکداد محاسبه می شود. با این حال، میانگین هزینه انتقال پولکاداتا 0.02 DOT است. همچنین امکان افزایش هزینه ها برای افزایش سرعت شبکه وجود ندارد.

شبکه انتقال ریپل

ریپل یکی دیگر از شبکه های انتقال ارز دیجیتال است که هدف آن پاسخگویی به نیازهای مالی غیرمتمرکز (defi) است. این شبکه به جای الگوریتم اجماع، از سرورهای بانکی برای تأیید تراکنش ها استفاده می کند. تنها توکن این شبکه XRP است و برای هر تراکنش در این شبکه باید حداقل 0.00001 XRP (0.00001 XRP) پرداخت کنید. این قیمت بسته به شرایط بازاریابی و شبکه ممکن است بالاتر باشد.

شبکه انتقال سولانا

سولانا یک بلاک چین است که شباهت های زیادی با اتریوم دارد. معمولاً از آن به عنوان "قاتل اتریوم" یاد می شود. این شبکه از الگوریتم Proof of History برای تایید تراکنش ها استفاده می کند. این شبکه تحویل بسیار سریع است و هزینه های کمی دارد. کارمزد تراکنش سولانا معمولاً از 0.0001 تا 0.00015 دلار متغیر است. البته بسته به نوع تراکنش و وضعیت شبکه امکان افزایش این هزینه ها وجود دارد.

شبکه انتقال فانتوم

Fantom یک پلت فرم بدون مجوز منبع باز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد نرم افزارها و توکن های غیرمتمرکز جدید را فراهم می کند. این شبکه انتقال مانند بسیاری از شبکه ها به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی شد. کارمزد تراکنش این شبکه تقریباً 0.01 دلار است و گزینه ای مقرون به صرفه برای مشاغل محسوب می شود.

شبکه انتقال کاردانو

شبکه Cardano یک پلت فرم انعطاف پذیر، پایدار و مقیاس پذیر برای اجرای قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم امکان ایجاد انبوه برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، بازی ها و توکن های جدید را فراهم می کند. میانگین هزینه شبکه انتقال کاردانو 0.17 دلار است.

شبکه انتقال ستاره

Stellar یکی دیگر از شبکه های انتقال ارز دیجیتال است. این شبکه نیازی به تایید تمامی نقاط تایید تراکنش ندارد که باعث افزایش سرعت تراکنش و کاهش کارمزد می شود. ارز دیجیتال این شبکه XLM نام دارد و حداقل کارمزد انتقال با شبکه استلار 0.0001 استلار (0.00001 XLM) می باشد.

شبکه انتقال نقدی بیت کوین

بیت کوین کش یکی از شبکه های اخبار ارز دیجیتال است که با هدف بهبود عملکرد بیت کوین راه اندازی شده است. این شبکه سرعت بالاتر و کارمزد کمتری نسبت به بیت کوین دارد. شبکه بیت کوین کش توسط هارد فورک های زنجیره بیت کوین ایجاد شده و امکان اجرای قراردادهای هوشمند و راه اندازی نرم افزارها و توکن های غیرمتمرکز را فراهم می کند. واحد پول انحصاری این شبکه BCH است و برای تراکنش بیت کوین کش باید حداقل 0.000000021 BCH (0.000000021 BCH) در هر بایت پرداخت کنید.

شبکه تحویل لایت کوین

لایت کوین یک شبکه قابل حمل است که بر سرعت تراکنش تمرکز دارد. در واقع این شبکه با هدف رقابت با بیت کوین راه اندازی شد و برخی آن را «بیت کوین لایت» می نامند. هزینه انتقال با شبکه لایت کوین بین 0.03 تا 0.04 دلار است.

[ بازدید : 740 ]

[ يکشنبه 2 مهر 1402 ] [ 10:26 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]