اینجا، این ایده را روی روستای فیلبند کپی کنید


33rd Naval Group of the Islamic Republic of Iran Navy trainings (23) به گزارش واژهروز به نقل از ایرنا، قلعه مارکوه که در ۶ کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع است ، سال ۷۹ با شماره ۳۴۸۴ به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. مسیر جنگل را که ادامه بدهید، به ییلاقهای سبز و معروف رامسر میرسید. همینطور ادامه دهید تا خودتان را به مناطق کوهستانی و دشتی سرسبز که در میان آن قرار دارد برسانید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. اگر در شهرهای شمال شرقی کشور و مشهد اقامت دارید، برای رفتن به روستای فیلبند باید ابتدا به شهر ساری بروید و سپس مسیر را به سمت بابل، آمل و فیلبند ادامه دهید. بعد از کمپینگ می توانید با دوستان خود برای تماشای جاذبه های دیدنی نور که در اطراف آبشار قرار گرفته اند نیز بروید تا سفر بهتر و پربار تری را تجربه نمایید. روبهرو خواهید شد. جنگل لفور منطقه ای بسیار سرسبز و بکر است و برای اتراق و کمپینگ به همراه طبیعت گردی بی شک انتخاب عالی خواهد بود، اما در نظر داشته باشید در این جنگل حیوانات بسیاری زندگی میکنند که اکثر آنها وحشی بوده و میبایست هموراه مراقب آنها بود. چنانچه قصد کمپینگ و اقامت شبانه را در دشت دریاسر ندارید، میتوانید به گردش یک روزه در آن بسنده کنید و شب را در هتل های تنکابن اقامت کنید.عکس از ایران هتل آنلاین (عکاس: نامشخص) دشت دریاسر یکی از گنجینههای طبیعی و مناطق بکر ایران است. این روستای بکر در ارتفاعات جنوب شرقی شهرستان بابل در استان مازندران قرار گرفته است و حدودا 2300 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. امامزاده قاسم روستای فیلبند، یکی از مرتفع ترین امامزاده های ایران و مازندران است که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است بطوریکه قله ای را به این نام گذاشته اند.

صعود به قله این کوه ۶ تا هفت ساعت طول خواهد کشید، ولی چشمانداز قله، منظرهای فوق العاده از سواحل دریای خزر تا چمخاله را شامل میشود. یکی از جاهای دیدنی روستای فیلبند دریای ابری ست که اکثر مواقع آن را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای را تشکیل می دهد. در فصل بهار و پاییز، در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید. اگر بخواهید بلیط هواپیما ساری را برای بازدید از روستای فیلبند و جاذبه های آن خریداری کنید، بهتر است مطلع باشید که فیلبند در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و حتی در روزهای گرم سال نیز در این منطقه ابر و باد و مه وجود دارند. اگر GPS داشته باشید مختصات این نقطه ۳۶۸۰،E52 وN36/2406 است. رونق سوادکوه نیز از همان زمان شروع شد تا اینکه در اواسط دهه ۷۰ به دلیل بیکفایتی برخی مدیران شرکت البرز مرکزی و واگذاری بیحساب و کتاب بیتالمال به بخش خصوصی، این شرکت عظیم که با دستان پینهبسته کارگران بومی قوت گرفته بود به بنبست رسید… جادههای استان البرز و مازندران امروز کاملا به مرز مسدودشدن رسید و در شهرهایی همانند نوشهر، چالوس، نور تا شرق مازندران همچنان بارش برف ادامه دارد. دهنار، روستایی است از توابع بخش مرزنآباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بودهاست. این روستا در دهستان خوشرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸ نفر (۴خانوار)؛ و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، کمتر از ۳ خانوار بوده است.

کارشناسان بر اساس نوع طاقها (طاقهای جناقی) و مصالح به کار رفته در این پل، تاریخ ساخت آن را به عهد صفوی نسبت میدهند. روزی که من نقشه ساخت پل ورسای را مطرح کردم ، مهندسان دیگر با تعجب به آن نگاه کردند و اجرای طرح و ساخت آن را یکی از دستاوردهای مهندسی دانستند. از آثار باستانی که در این منطقه قرار دارد قلعه گرم و است که بر دهانه کوه گرما بر قرار گرفته است ساخت این قلعه به دوره قبل از اسلام بر می گردد و به گونه ای طراحی شده است که دسترسی به آن و برجهایی که در روی آن قرار دارد امکان پذیر نیست در واقع ساخت یک قلعه بر خندق های اطراف آن باعث شده است تا دسترسی به آن خیلی سخت شود. جاندارانی مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، راسو، خارپشت، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش و پرندگانی مانند قرقاول، شاهین و یا حتی گونه های جانوری در حال انقراض که بیشتر به خاطر شکار بی رویه در این مناطق رو به انقراض رفته اند، در طبیعت فیلبند زندگی می کنند.و اما پوشش گیاهی فیلبند به خاطر موقعیت جغرافیایی اش که بین دامنه البرز و دریای خزر قرار گرفته بسیار غنی و متنوع است، درختانی مانند افرا، کندس، ممرز، ولیک و غیره در شرق، شمال و قسمت غربی فیلبند رشد کرده اند. عکاسانی که به ثبت طبیعت علاقهمند هستند، مازیچال از انتخابهای اصلی آنها است. روستای سنگچال، ارتفاعات چلاو، روستای پاشاکلا و جنگلهای زیبای الیمستان که در اطرافتان هستند از همان ابتدای کار هر علاقهمند به طبیعت را سر ذوق خواهد آورد. طبیعت روستای فیلبند و موقعیت خاص آن باعث شده است تا این روستا به منطقهای بسیار محبوب و موردتوجه تبدیل شود.

مناطق اطراف روستای فیلبند تابلوهای راهنما ندارند، گرچه حضور راهنمای محلی برای بازدید از نقاط دورتر لازم است، برای احتیاط بیشتر حتما نقشه آفلاین را دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از موقعیت مکانی خود آگاه باشید. بعید است عاشق طبیعت و طبیعتگردی باشید اما گوشه و کنار طبیعت شمال ایران را نگشته باشید. دریاچه توشن گرگان در واقع میان طبیعت جنگل الگندره قرار داشته و زمانی که تصویر آسمان آبی و درختان سرسبز و انبوه در آب زلال دریاچه منعکس می شود، طبیعتی مسحور کننده را پدید می آورد. امامزاده اول داخل روستا واقع شده و دوم کمی نیزا به کوهپیمایی دارد. مسیر منتهی به آبشار اول کمتر از ۲۰ دقیقه طول میکشد و سختی خاصی ندارد. طول آبشاری که اکثر گردشگران از آن بازدید میکنند ۱۵ متر است و در نهایت ارتفاع بلندتر آبشار به ۷۵ متر میرسد، که برای رسیدن به آن میبایست با کفش مناسب نزدیک به ۲۰ دقیقه پیاده روی کرد. فاصله گالیکش تا آبشار نیز در حدود ۲۰ کیلومتر است. آبشار لوه و آبشار کوه سنگی که در فاصله دو کیلومتری جنوب روستای لوه و در ۲۴ کیلومتری شرق گالیکش واقع شده اند، در صورت توجه و سرمایه گذاری می توانند از مناطق خوب گردشگری استان گلستان باشند.

این درختان بر زیبایی آبشار و البته بر مطبوع بودن آب و هوا و دلپذیر کردن مناظر برای مسافران افزوده است و از جاهای دیدنی گالیکش به حساب می آید. مناطق روستایی ایران با دارا بودن مناظر طبیعی زیبا، روستاهای ساحلی، کوهستانی و جنگلی و تفاوت های اقلیمی بسیار زیاد و همچنین ترکیبی از آداب و سنن محلی که نشأت گرفته از تنوع فرهنگی است، می تواند محیطی راحت، فرحبخش و جذاب را برای گردشگران فراهم آورد. همچنین افرادی که برای کوهنوردی به این منطقه می آیند نیز لحظاتی را در کنار این آبشار زیبا سپری می کنند. برای افرادی که عاشق جاده های رویایی هستند جنگل گیسوم یک مکان عالی خواهد بود. روستای فیلبند بعد از این روستا قرار دارد؛ اما فاصله سنگ چال تا فیلبند، بسیار پرپیچ وخم می شود و به خصوص در زمان بارندگی، تردد در این جاده می تواند خطرساز شود. اما درختان فیلبند قصه دردناک تری دارند و کاش همه اش به زیبایی طبیعت و سرسبزی بی مثالش ختم می شد، اما به دلیل این که فاصله فیلبند با فضای شهرهای مازندران و اطراف نسبتا بیشتر است، قاچاق چوب و قطع بی رویه درختان نیز این روز ها باعث به خطر افتادن طبیعت فیلبند شده است.

گرگان یکی از مناطقی است که هنر طبیعت در آن غوغا میکند و سهم زیبایی آن در بین جاهای دیدنی ایران بسیار است. مسیر دسترسی به روستای فیلبند از روستاهای اطراف آن به صورت پیاده نیز میسر است؛ اما مدت زیادی طول می کشد و نیازمند راهنمای محلی مسلط به مسیر است. در خط الراس نزدیک به قله اَندوار و در ارتفاع های جنوبی روستا، امامزاده ای وجود دارد که بین مردم محلی به نام امامزاده قاسم معروف است. در خط الراس نزدیک به قله اَندوار و در ارتفاع های جنوبی روستا، امامزاده با نام امامزاده قاسم وجود دارد که در بین اهالی منطقه از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است. قلعه با مساحتی حدود 3000 متر بر فراز تپه ای مخروطی و منفرد به صورت شمالی - جنوبی بنا شده است .ارتفاع این تپه در سمت شمال نسبت به دامنه خود با شیب 40 درجه حدود 100 متر و از جنوب با شیب 90 درجه و گاهی با شیب منفی منتهی به دره ای می شود که عمق آن حدود 350 متر است . محمدعلی با شکارچیان درگیری داشته، با این حال از خوششانسیاش هر دفعه محیطبان رسمی در کنارش بوده که تفنگ داشته و حس بیپناه بودن را به آن درجه که مهدی تجربه کرده، نداشته است. مسیر تهران تا فیلبند 170 کیلومتر و به دلیل ییلاقی بودن روستا 4 ساعت می باشد. علاوه بر غیرقابل پیش بینی بودن هوا، سرما حتی در تابستان هم بیش از حد تصور است. زیرا زندگی در روستا در این فصل بخاطر شدت سرما و سوز و برف غیرممکن است. فیلبند در تابستان ها بیش از هزار و دویست خانوار جمعیت دارد و در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می سازد و در سال قریب به ۷ ماه پوشیده از برف است.

پاییز: اما هوا در فصل پاییز روستای فیلبند سرد است و تحمل این سرما برای مردم عادی و گردشگران کمی مشکل به نظر می­ رسد. فیلبند با همسایهی شمالی اش بابل، حدود ۸۶ کیلومتر فاصله دارد و هر چند که جزو بابل محسوب میشود اما فاصلهاش با آمل ۳۰ کیلومتر کمتر یعنی حدود ۵۶ کیلومتر است. جنگل چلاو در محدوده جنگلهای هیرکانی قرار دارد و این یعنی جزو باستانی ترین جنگل های دنیا بر روی زمین به شمار میرود. یکی از دلایلی که گردشگران به روستای سنگچال سفر می کنند و عده ای هم روستا را به عوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند علاوه بر هوای خنک، شرجی نبودن منطقه است که جزو معدود مناطق مازندران به حساب می آید که هوای شرجی ندارد و جالب است بدانید برخلاف فیلبند که در زمستان ها هیچکس نمی تواند به روستا برود، در فصل زمستان روستای سنگچال نیز قابل سکونت می باشد. در واقع روستای فیلبند یک پاتوقی برای تهرانی ها و به عنوان مقصد سفرهای تابستانی می باشد. این منطقه که طبیعتی بکر و بینظیر دارد، در منطقه تیرکن در مرز میان سوادکوه و بابل واقع شده است و به خاطر آبشارهای متعدد و طبیعت سرسبز اطرافش بسیار معروف و محبوب است. روستای داماش را میتوان زمرد سبزرنگی در دل طبیعت بکر گیلان دانست. تصور کنید به دور از فضای شلوغ و آلوده شهر، در ارتفاعی بکر در حال قدم زدن هستید، فقط صدای پرندهها و نسیمی که از بین درختان میوزد را میشنوید. درهمه جای روستا سطل های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش میکنند، پس ما گردشگران هم باید با رعایت احترام به این تلاش و فرهنگ والا،از ریختن زباله و صدمه زدن به بافت روستا جلوگیری کنیم. اطراف فیلبند مانند بسیاری از روستاهای کوهپایهای مازندران چند امامزاده کوچک و با نمایی زیبا وجود دارد که میتوانید از سر زدن به بقاع آنها هم لذت ببرید.

درختانی که در اطراف این مکان قرار دارند باعث شدهاند که دور و اطراف این نگین سبزآبیِ زیبا مانند قابی شود که به جذابیتهای طبیعیاش میافزایند. روستای فیلبند منطقهای ییلاقی است که در جنوب شهر بابل قرار دارد. یکی از مرتفع ترین نقاط استان مازندران، همین منطقه بندپی است که در دل کوه های البرز مرکزی واقع شده و روستاهای ییلاقی زیادی دارد. روستای فیلبند از توابع بندپی غربی شهرستان بابل و در ۴۰ کیلومتری شهر آمل در استان مازندران است و حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. علت این نامگذاری این است که فیلبند بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران بوده و در ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار دارد. در فاصله ۳۵ کیلومتری از جنوب شهرستان رامسر، در مجاورت مسیر ارتباطی به منطقه ییلاقی جنت رودبار، یکی دیگر از جاذبههای گردشگری طبیعی استان مازندران قرار دارد که به «آبشار سیاسرت» شهرت یافته است. از جمله دلایل شهرت زیاد این روستای تاریخی میتوان به قدمت زیاد و طبیعت زیبای آن اشاره کرد. روستای فیلبند به دلیل شهرت فراوان و زیبایی منحصربه فردش، از نقاط مختلف شمال نیز گردشگر دارد و شهر آمل، نزدیک ترین شهر به روستای فیلبند و در مسیر دسترسی به آن است. اگر هم هنوز فرصت نکردهاید فیلبند را از نزدیک ببینید و برای سفرتان دنبال اقامتگاه مناسب هستید حتما به وب سایت پینورست سری بزنید و از ویلاهای خاص و متفاوت ما هم دیدن کنید. در هر زمان که به این دشت نگاه کنیم تابلوی زیبایی خواهیم دید که در اطراف خود کوه و جنگل را دارا می باشد و ظواهر آن به ما می گوید در کدام فصل از سال هستیم. این روستا در فصل زمستان خالی از سکنه ایت و ییلاقی برای اهالی روستای دیوا ملکشاه به شمار می رود که رد تابستان راهی این منطقه می شوند.

منظره ابرها و هوای تازه روستا، شما را از فکر گرمای هوای شهرتان در فصل تابستان خارج می کند. بوم گردی های چالوس نیز با توجه به ویژگی های شهری و اقلیم جغرافیایی منطقه، خانه هایی چوبی با سقف شیروانی و تزئین گلدان های رنگارنگ می باشد. سقف خانه های روستای فیلبند اغلب از چوب و شیروانی های رنگارنگ ساخته شده و برخی نیز سفالی هستند. این روستا یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که از خانههایی با چوب و کاهگل ساخته شده و از آبوهوایی خوش برخوردار است. خانه عضدی سیاهکل خانهای تاریخی متعلق به دوران قاجار است که از بهترین جاهای دیدنی سیاهکل برای علاقهمندان به هنر و معماری اصیل گیلان است. به طور کلی بهترین زمان سفر به مازیچال از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است، اما این دهکدهی جذاب در هر فصل زیبایی های خاصی دارد. اما در چهار فصل سال آب و هوا چه فرقی دارد؟ فیلبند یعنی چه؟ و چرا به بام مازندران فیلبند می گویند؟ گفته می شود در دوران ناصرالدین شاه یعنی زمان حکومت قاجاریه، روزی ناصرالدین شاه در حال عبور از این منطقه بود که تعدادی کولی را در این منطقه می بیند که مشغول به فلزکاری هستند و نام این منطقه را میخ ساز گذاشت و به همین دلیل است که حتی امروزه، افرادی را میبنیم بخصوص بومی های منطقه که به روستای کندلوس، میخ ساز می گویند. اسامی تعدادی دیگر از سراهای منطقه عبارت است از : مازیگاسر ، کله سره ، کلب سر، شلمجار ، سردانی ، زینه و .

تعداد پرندگانی که در پارک ملی وجود دارند به 149 گونه پرنده میرسد که شامل مگس گیر، دم سرخ، کبک، تیهو، دارکوب، زنبورک، قرقاول و برخی پرندگان دیگر میشود. چرا که در این فصل، فیلبند دارای بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد است به گونه ای که از طبیعت بکر این منطقه در استان مازندران در شگفت می مانید. گونه های گیاهی و جانوری در فیلبند چیست؟ پوشش گیاهی جنگل چلاو عمدتا از درختان سرخدار، بلوط، راش، ممرز و انجیلو است و نکته خیلی خیلی جذاب این است که اگر اواخر شهریورماه به فیلبند سفر کنید و به جنگل چلاو بروید میتوانید از زیباترین رویداد طبیعی دنیا یعنی گاوبانگی لذت ببرید. بهار را می توان بهترین زمان برای بازدید از آبشار لوه نام گذاری کرد چرا که آب و هوای گلستان و پوشش گیاهی این منطقه در این فصل از اوضاع و احوال بهتری برخوردار هستند. از بهترین زمان­ های مسافرت به این روستا اردیبهشت تا ابتدای پاییز است و هوا در روزها بسیار متعادل اما در شب کمی سرد است و البته ستارههای آسمان در منتهای زیبایی میدرخشند. ایلال و آبادی های اطراف آن که جزء دهستان نرم آب دوسر بوده اند، تا چند سال پس از انقلاب از روستاهای دودانگه به حساب می آمده اند اما بر پایه ی تقسیمات صورت گرفته، دو دهستان از دهستان های بخش دودانگه یعنی نرم آب دوسر و پشت کوه از این بخش جدا و به ترتیب به بخش چهاردانگه و شهرستان مهدی شهر استان سمنان پیوستند. در سال 1361 و پس از انقلاب اسلامی براساس تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست، درجه حفاظت از این منطقه کاهش پیدا کرد و سپس به منطقه حفاظت شده تبدیل شد.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ون برای شمال لطفا از سایت ما دیدن کنید.

[ بازدید : 3114 ]

[ جمعه 14 مهر 1402 ] [ 16:30 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]