نقد و بررسی انیمیشن Blue Eye Samurai سامورایی چشم آبی


انیمیشن «سامورایی چشم آبی» نمونه کاملی از یک وسترن و ترکیب آن با سینمای سامورایی یا چنبره در عین حال است. اگر به طور کلی وسترن یا درام های تاریخی را دوست دارید، این سریال برای شما مناسب است. باید بدانید که نتفلیکس یک مجموعه انیمیشن پیشگامانه دیگر را ارائه کرده است که از چند جهت عالی است. اما چرا این اثر بهترین انیمیشن سال 2023 است؟! در ادامه با پارت نیوز همراه باشید تا با بررسی انیمیشن سریال سامورایی چشم آبی، پاسخ را بیابید.

خلاصه داستان: میزو (مایا ارسکین)، سامورایی جوان چشم آبی، در قرن هفدهم ژاپن به دنبال انتقام است. در زمانی که ژاپن مرزهای خود را به روی خارجی ها می بندد و نژادهای دورگه را "حیوان" یا "نپاک" می دانند، میزو مجبور می شود مخفیانه و با هویت جعلی زندگی کند. بنابراین، میزو دنباله‌ای از خون، اندام‌ها و اجساد را برای جستجوی تنها چهار مرد سفیدپوست در ژاپن در آن زمان به جای می‌گذارد. چهار نفر که به قاچاق اسلحه، مواد مخدر و جنسی می پردازند.

نقد و بررسی انیمه: تنها یک هفته از انتشار پلوتو توسط نتفلیکس می گذرد که می توان گفت یکی از بهترین انیمه های سال 2023 است.اما به نظر می رسد در عرض یک هفته نتفلیکس یک سریال انیمیشنی منتشر کرد که می تواند با پلوتو رقابت کند. باید بدانید که Blue Eyed Samurai یک انیمه ژاپنی نیست، بلکه یک محصول بزرگسال آمریکایی با داستانی ژاپنی است.

نقد و بررسی انیمیشن سامورایی چشم آبی سامورایی چشم آبی

با این حال، یکی از جنبه هایی که به وضوح Blue Eyed Samurai را از سایر عناوین انیمه اخیراً منتشر شده متمایز می کند، سبک هنری و ژانر انیمیشن آن است. سامورایی چشم آبی (Blue Eyed Samurai) یک انیمیشن پیشگامانه با جلوه های بصری خیره کننده است که بدون شک با مجموعه انیمیشنی دیگر نتفلیکس یعنی Arcane قابل مقایسه است.

از طرفی سکانس های مبارزه در این انیمیشن ذهن و قلب مخاطب را به چالش می کشد تا با تمام وجود این لحظات را تماشا کند، حتی اگر لحن به طرز وحشتناکی خشن و غم انگیز باشد. به طور کلی می توان استدلال کرد که خشونت نشان داده شده در این اثر تقریباً هنری است.

مجله انیمیشن سامورایی چشم آبی سامورایی چشم آبی

کسانی که با تاریخ ژاپن یا بازی ویدیویی محبوب Ghost of Tsushima آشنا هستند، درک نسبتاً منصفانه ای از سامورایی ها، دایمیوها (اربابان فئودال) و شوگان دارند. اما بیشتر از همه آنها به صحنه های زیبای ژاپن فئودالی و دوره ادو عادت کرده اند، سامورایی چشم آبی برای افزودن طعم به داستان به آنها تکیه کرد. و درست مانند Ghost of Tsushima، فریم های سامورایی چشم آبی به سادگی خیره کننده هستند.

این روزها به ندرت انیمه می تواند زیبایی ژاپن را به تصویر بکشد، اما اینجا واقعا عظمت و آرامش معماری و مناظر ژاپنی را احساس می کنید. موسیقی استفاده شده نیز بسیار مناسب است و به خوبی با شرایط سازگار است. گاهی اوقات حتی از برخی آهنگ های مدرن برای نشان دادن آنچه در پس زمینه می گذرد استفاده می شود و اصلاً به نظر نمی رسد.

سامورایی چشم آبی oopopayi بررسی سامورایی چشم آبی

حالا اگر در مورد داستان صحبت کنیم، باید فقط چیزهای خوب در مورد آن بگوییم. خط داستانی این اثر به شما حس ماجراجویی می دهد زیرا میزو از جایی به جای دیگر به دنبال مردی می گردد و شما ناخواسته با او همسفر می شوید. البته شایان ذکر است که در حالی که زیبایی شناسی می تواند هر فیلم یا سریال تلویزیونی را ارتقا دهد، طراحی ساده نیز می تواند هر زمینه ای را بهبود بخشد.

اما خوشبختانه، سبک هنری عالی Blue Eyed Samurai داستان جذابی دارد. داستان مملو از زیرمتن های تامل برانگیز و مضامین آشکار است که بسیاری از ایده های اجتماعی-سیاسی در مورد جنسیت، نژاد، فمینیسم، فردگرایی، بیگانه هراسی و امپریالیسم را بررسی می کند. لازم به ذکر است که سازندگان این مجموعه انیمیشنی، یعنی مایکل گرین و امبر نویزومی، شایسته تقدیر هستند که این داستان تاریخی را مجبور به انطباق با هنجارهای اجتماعی معاصر نکرده اند. این همان چیزی است که امروزه بسیاری از آثار تاریخی را قربانی می کند.

اما سامورایی چشم آبی از این فضا دور شد. همچنین لازم به ذکر است که من از حجم تحقیقاتی که برای نوشتن داستان این قطعه انجام شد تحت تأثیر قرار گرفتم. سازندگان سعی کردند بسیاری از جنبه های ژاپن را پوشش دهند و تا حد امکان صادق باشند تا با کمی آزادی خلاقانه تصویری واقعی از دوره ادو ارائه دهند. سامورایی چشم آبی محصولی از نگارش دقیق و طراحی دقیق انیمیشن و سبک هنری است.

با این حال، برخی ناهماهنگی های جزئی روایی ممکن است مانع از تبدیل شدن آن به یکی از بهترین فیلم های انیمیشن تمام دوران شده باشد. همچنین، اگر طرفدار خشم یا لحن تیره نیستید، Blue Eyed Samurai سریال مناسبی برای شما نیست. باید بدانید که این سریال آنقدر خون و خروش دارد که به دل مخاطب لطیف می نشیند و برهنگی و گرافیک با محتوای جنسی برای نفرت از گروهی از مخاطبان گلایه دیگری است که می توان به آن وارد کرد.

با این حال، اینها تقریبا نادیده گرفته می شوند زیرا داستان جامع مخاطب را از قسمت اول تا پایان به صفحه نمایش نگه می دارد. شخصیت‌های باطراوت داستان دارای خطوط داستانی مشخصی هستند و سفرهای منحصر به فرد هر فرد این خطوط داستانی را تقویت می‌کند. در واقع شخصیت های سریال اصلا تک بعدی نیستند و همه رویاها و خواسته های خود را دارند.

نقد کارتون سامورایی چشم آبی سامورایی چشم آبی

البته میزو قهرمان داستان یک انسان پیچیده است. در سفر انتقام جویانه، او مجبور می شود هویت مردی از جنس غربی را به خود بگیرد. از طریق شخصیت میزو و پرنسس آکمی، روایت سریال به بررسی وضعیت اسفناک زنان در ژاپن قرن هفدهمی می‌پردازد، جایی که آنها بدون توجه به موقعیتی که در سلسله مراتب اجتماعی دارند، در غل و زنجیر هنجارهای اجتماعی هستند.

در مرکز داستان این اثر، می بینیم که زنان طبقه بالای جامعه به عنوان ابزار چانه زنی صرف برای ایجاد اتحاد بین قبایل قدرتمند تحت پوشش ازدواج استفاده می شوند، در حالی که زنان خانواده های فقیر مورد استثمار جنسی قرار می گیرند. وارد شرکت شوید و فحشا.

سازندگان و سازندگان این اثر همچنین از شخصیت میزو به عنوان کانالی برای کشف جهان بینی ژاپن نسبت به سایر اقوام و نژادهای آن زمان استفاده کردند. این خود بحث های بسیار پیچیده ای را درباره جهانی شدن، امپریالیسم و ​​حفظ هویت فرهنگی باز می کند. بنابراین همانطور که قهرمان داستان در این فضا برای انتقام می‌رود، مسیر مرگ و نابودی در اینجا چیزی نیست که The Miz را به دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت سریال تبدیل کند.

با این حال، دو شخصیتی که راحت‌تر می‌توانید آنها را ریشه‌یابی کنید و آنها را دوست داشته باشید، رینگو و آکمی هستند. این دو شخصیت از ابتدا تا انتها در سفری برای خودیابی هستند. اما شخصیت تیگن (دارن بارنت) نیز به عنوان عنصری از داستان، دستخوش رشد شخصیتی باورنکردنی می شود. جایی که او از حق طلب و مشکل دار به یک سامورایی مغرور تبدیل می شود.

سامورایی چشم آبی Teiknimynd بررسی سامورایی چشم آبی

اما جالب‌ترین شخصیت، آنتاگونیست اصلی «آبیجا فاولر» است که کنت برانا، اسطوره سینمای بریتانیا، نقش یا صداپیشگی آن را بر عهده دارد. او چهره وحشتناکی ارائه می دهد و میزو را به یک دشمن بزرگ تبدیل می کند. کل صداپیشگان، که شامل جورج تاکی، رندال پارک و استفانی هسو نیز می‌شوند، برای به تصویر کشیدن ماهیت شخصیت‌هایشان شایسته تقدیر هستند.

لازم به ذکر است که در این اثر الهامات و ارجاعات فراوانی به سینمای ژاپن و البته آثار قابل توجه دیگر وجود دارد. به عنوان مثال، مشخص است که عمدتاً فیلمبرداری کوروساوا، از یوجیمبو و سانجورا گرفته تا هفت سامورایی، مد نظر سازندگان این اثر بوده است. علاوه بر این، سینمای تارانتینو و به خصوص فیلم بیل را بکش را نیز می توان یکی از آثار مورد نظر سامورایی چشم آبی برای خلق اکشن پاپ کورن با محوریت انتقام دانست.

سامورایی چشم آبی Teiknimynd بررسی سامورایی چشم آبی

نتیجه گیری: سریال خارجی انیمیشن سامورایی چشم آبی قطعا یکی از بهترین انیمیشن های سال 2023 است. مجموعه هشت قسمتی نتفلیکس یک حماسه انقلابی سامورایی با چرخشی وسترن است که در ژاپن عصر ادو اتفاق می افتد، با شخصیت های متقاعد کننده و طرحی جذاب. همچنین دارای سبک هنری خیره کننده، انیمیشن دیدنی، تصاویری برجسته و سکانس های اکشن است. و با این حال، داستان همچنین به عنوان کاوش ظریف چندین مضمون سیاسی اجتماعی از طریق زیرمتن و نمادگرایی عمل می کند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که سامورایی چشم آبی را تماشا کنید یا نه، تماشای آن را توصیه می کنم. حتی اگر دوست ندارید انیمه تماشا کنید، این را امتحان کنید و اصلا ناامید نخواهید شد.

[ بازدید : 80 ]

[ دوشنبه 22 آبان 1402 ] [ 15:24 ] [ N20 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]